Serviceloven § 46:
”Formålet med at yde støtte til børn og unge, der har et
særligt behov herfor, er at sikre, at disse børn og unge kan opnå de samme
muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som
deres jævnaldrende. Støtten skal ydes med henblik på at sikre barnets eller den
unges bedste og skal have til formål at….”
”…fremme
barnets eller den unges sundhed og trivsel.”
Hvorfor står sundhed i samme sætning som personlig
udvikling, selvstændigt voksenliv og trivsel?
Er sundhed ikke bare noget med at spise 600 g. grønt og motionere 30
minutter om dagen….for så kan man holde kroppen sund og rask, forebygge
en række sygdomme, lidelser, livsstilssygdomme og undgå at tage på i vægt? Og
BONUS: Tage nogle lækre selfies og uploade dem på sin Facebook og Instagram?
Måske
ikke….. For hvad er sundhed egentlig? Eller hvad kan sundhed (også) være? Det
har Sukkergrisen forsøgt at blive lidt klogere på J
Sundhed
er ikke et entydigt, veldefineret begreb og opfattelsen af sundhed og det sunde
har varieret gennem tiderne og fra kultur til kultur. Sundhed er og bliver derfor
også defineret meget forskelligt på forskellige tidspunkter af
forskellige personer. Vi vil i det følgende forsøge at give os i kast med Aaron
Antonovsky og hans bud på en (anderledes) forståelse af sundhedsbegrebet.
”Sundhed er, hvor god man er til at mestre sit liv” Antonovsky
Aaron Antonovsky (professor i medicinsk sociologi) giver en mere
nuanceret sundhedsforståelse og hans forskning førte frem til den salutogenetiske idé - læren om
sundhedens opståen og udvikling. Salutogenese har især fokus på læreprocesser i
det levede liv og hvad der opretholder og genopretter vores sundhed; altså,
hvad der er menneskets almene modstandskraft. Det handler om at have en følelse
af sammenhæng i sit liv og den skal helst grundlægges allerede i opvæksten. Jo
højere følelse eller oplevelse af sammenhæng (OAS) man har i sit liv, jo
sundere er man, fordi det giver en robusthed til bedre at tackle de
udfordringer og knubs livet giver. Denne læreproces udfolder sig bedst, når man
har global tillid til, at tilværelsen er meningsfuld,
begribelig og håndterbar - tre centrale begreber hos Antonovsky. Jo mere vi
føler tilværelsen som meningsfuld, begribelig og håndterlig, på trods af
modgang, traumatiske oplevelser og handicap, jo bedre præmisser gives følelsen
af sammenhæng og derfor sundheden.
Alle de oplevelser, små som store, man dagligt udsættes for og som
ikke har et automatisk svar, kalder Antonovsky for stressorer. For at håndtere eller komme af med en given stressor,
skal man derfor problemløse for at handle sig ud af situationen.
En stressfaktor kan have en positiv eller negativ påvirkning på
individets mentale sundhed og er et ”krav, der ikke er nogen umiddelbar eller
automatisk adaptiv respons på”. Stressfaktorerne kan opdeles i tre forskellige
typer: kroniske stressfaktorer,
væsentlige livsbegivenheder og akutte, daglige irritationsmomenter.
Kroniske stressfaktorer er
en livssituation, et vilkår eller et kendetegn, som udtrykker et individs liv
og er generaliserede eller langvarige; fx rigdom, kulturel stabilitet,
gruppetilhørsforhold, sociale rolle, temperament, personlighed etc. De betragtes
som individets generelle modstandsressourcer med positiv eller negativ
indvirkning på individets mestring. Væsentlige
livsbegivenheder henføres til en bestemt tid eller et bestemt sted: fx et
fx dødsfald i familien, skilsmisse, at blive fyret fra sit arbejde, en
familieforøgelse etc. Det er ikke selve begivenheden, som er relevant, men efterfølgende
konsekvenser, som får betydning for individet og den mentale sundhed.
Akutte, daglige irritationsmomenter er afgrænsede hændelser i et
individs liv, fx det ikke at bestå en køreprøve, at ens barn kommer ud for en
mindre ulykke etc. Antonovsky mener dog ikke, de har indflydelse på individets
liv eller mentale sundhed, da de oftest er tilfældige og uden mønster. Talrige
og vedvarende irritationsmomenter henfører Antonovsky til kronisk stressfaktorer
eller væsentlige livsbegivenheder, da han mener de er opstået på baggrund af en
af disse.
Som nævnt består OAS af tre kernekomponenter; begribelighed, håndterbarhed og meningsfuldhed. Begribelighed handler om, individets
opfattelse af indre og ydre stimuli som forståelige og strukturerede eller
uforklarlige og uordnede. Individer med en stærk oplevelse af begribelighed,
oplever, at de stimuli de møder passer ind i en sammenhæng, de kan forklares og
er forudsigelige.
Håndterbarhed handler om,
individets opfattelse af tilgængelige ressourcer til at overkomme krav eller
stressfaktorer det stilles over for. Med en stærk oplevelse af håndterbarhed, føler individet sig ikke
som værende offer eller uretfærdigt behandlet, men er klar over, at uheldige
ting finder sted i livet, og oplever at kunne håndtere dem med de ressourcer,
det har til rådighed.
Meningsfuldhed opfatter
Antonovsky som motivationselementet i OAS. Individer, som har en stærk
oplevelse af meningsfuldhed, oplever, at aktiviteter eller udfordringer giver
mening og er værd at investere energi og engagement i; både følelsesmæssigt og
kognitivt.
Figuren viser, at oplevelsen af sammenhæng, er kombinationen
af de tre dimensioner: begribelighed, håndterbarhed og menngsfuldhed.
De tre kernekomponenter i OAS hænger uløseligt sammen og påvirker
hinanden.
Kan en stærk OAS forhindre sygdom
eller et brækket ben? Nej! Men,
ifølge Antonovsky, må man adskille sundhed og sygdom, for de to begreber
tilhører hver deres dimension.
Og hvad er det så for en sundhed
vi i pædagogisk praksis skal sikre og fremme hos børn og unge der har et
særligt behov? Det debatterer vi i Sukkergris og vender snart tilbage.
Indhold i denne tekst er med primær inspiration fra:
https://fysio.dk/Upload/graphics/PPT/Fagfestival/Peter_Thybo_Om_Antonovskys_salutogenetiske_ide.pdf)
Kære alle
SvarSletHvordan går det?
Venlig hilsen
Karsten
Det går fint nok. Tror vi? Har ovenfor (kort) forsøgt at indfange det som vi forstår vedrørende Antonovskys sundhedsforståelse. Mon vi har fat i det lidt af det rigtige...
SletJa, bestemt. Både i forhold til Serviceloven og i forhold til Antonovsky. Og jeg glæder mig til at høre jeres overvejelser over alt det og så "børn med særlige behov" - og vel også noget med sukkerpolitik.
SvarSletVenlig hilsen
Karsten