I serviceloven §46 står der ”Vi skal fremme barnets
eller den unges sundhed og trivsel og barnets eller den unges synspunkter skal
altid inddrages med passende vægt i overensstemmelse med alder og modenhed”.
Så efter serviceloven skal de unge inddrages i beslutningsprocessen om fravær
af sukker. Eller hvad? Og er det, det samme som medborgerskab? Ove
Korsgaard skelner mellem Medborger og Statsborger.
Der eksisterer ikke en
entydig definition af begrebet medborger, men det er et
begreb, der forsøger at indfange den enkelte borgers identitetsmæssige
forbindelse til det politisk-juridiske fællesskab, man indgår i. Medborgerskab
bruges blandt andet:
·
som
overordnet kategori, der inkluderer statsborgerskab
·
som sideordnet kategori til statsborgerskab
I en pædagogisk sammenhæng er medborgerskab et ideal. Et
dannelsesideal. Ove Korsgaard skelner mellem en formel/juridisk dimension og en
subjektiv, identitetsmæssig og psykologisk dimension af begrebet medborgerskab.
Et forsøg på at omsætte dette dobbelte begreb om medborgerskab til en
beskrivelse af hvad en medborger (ideelt set) er, kunne være følgende:
En medborger er en
person, der har og kender sine rettigheder, pligter og ansvar, deltager i og
tager (med)ansvar for de fællesskaber, som han/hun er og føler sig som en del
af.
Dette dannelsesideal – ”Medborgeren” – er et bud på et
overordnet mål for en medborgerskabspædagogik. Så af samme grund, tog
Sukkergrisen ud og interviewede nogle af de unge på stedet og for at diskutere
fordele/ulemper ud fra et ungeperspektiv.
De unge giver udtryk for, at Nul-sukker-politikken er en ny
kostpolitik, som de ikke er blevet spurgt, hvad de synes om, inden den blev
vedtaget.
MEN DER ER JO SUKKER I NÆRMEST AL ANDEN KOST VI INDTAGER ?????
På institutionen følger man en konkret og tydeligt
struktureret aktivitetskalender hele ugen, hver dag, året rundt. Der er altid
fokus på de unges individuelle pædagogiske planer, også i deres SA'er
(selvvalgte aktiviteter), så det eneste tidspunkt med lidt 'frirum' er i
fællesskabet lørdag aften med film, slik og cola.
Som det fremgår af fordel/ulempe skemaet overfor, så oplever
de unge, at en af fordelene ved at have sukker til 'almindeligt' forbrug (dvs.
oven på havregryn, i kaffe, lørdagsslik) på afdelingen er, at de så ikke
overshopper slik og cola i den interne kiosk for at nære den søde tand. For ja,
det sukker er nemlig ikke fjernet, for det må man ikke! Til gengæld har man så
registreret en voldsom stigning i de unges personlige sukker-indkøb. Men det
sukker de unge selv indkøber skulle, og skal man til stadighed, indtage på eget
værelse, altså udenfor fællesskabet og så forsvinder hyggen og det specielle
ligesom lidt....
En af ulempe som bliver nævnt er, at de føler sig mindre
værd og føler, at det er en straf. Så det kan vist godt diskuteres hvorvidt
medborgerskabspædagogik har været på spil eller er det fordi vi ved
bedre???????
Kære Gitte, Carsten og Johnny
SvarSletJeg håber, I går videre med overvejelserne over medborgerskab, sundhed og formålet med anbringelse. "Personlig udvikling" nævnes som et hovedmål for anbringelse, og I kan også overveje "sundhed" som et relativt nyt delmål. Når "sundhed" overvejes, henvises ofte til Antonovsky og/eller til WHO, og deres definitioner af sundhed er meget omfattende. Man får her den fornemmelse, at alle livsmål lægges ind under sundhed.
Det er også interessant at se de anbragtes egne kommentarer ("Man føler sig mindre værd"), og måske kunne I interviewe både de unge, personale og Kostudvalgsrådet for synspunkter.
Teknikken i mine kommentarer er, at sætte institutionens diskussioner i spil overfor generelle betragtninger.
God arbejdslyst
Karsten Tuft
Kære Gitte, Carsten og Johnny
SvarSletJeg glemte at skrive, at der i går blev offentliggjort en ny undersøgelse af SFI, som kan downloades på nettet (fra sfi), og som I måske vil synes er interessant. Det drejer sig om 'social arv' og 'negativ social arv', som jeg også omtalte ved vejledningen.
Udgivelsen er:
"Familiebaggrund og social marginalisering i Danmark", 8/12-2015, af: Lars Benjaminsen, Stefan Bastholm Andrade, Ditte Andersen, Morten Holm og Jesper Fels Birkelund.